Luvian hautausmaan kappeli

Luvian kirkkotie 22, 29100 Luvia

Laivassa on teksti: "1803 Gustaf Adolph Luwia kyrka till hörig Anders Artig"

Laivan ovat kustantaneet:

korpraali Grönlund, sotilaat Wass, Nordling, Rön, Dana, Nord, Kack, Stielke, Ahl, Frisk, Canon sekä reserviläiset Ring, Blom ja Frisk

Hautausmaan kappeli rakennettiin vuonna 1912, vanhan kirkon tilalle.

Kappelin suunnitteli rakennusmestari Antton Hakola. Kappelin rakennuksessa käytettiin pääasiassa vanhasta kirkosta saatuja materiaaleja.

Kappeli on lämmittämätön, joten se on käytössä vain kesäaikaan

Kappeli oli alunperin jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä oli varsinainen hautauskappeli ja toisessa sijaitsi varastotila hautausmaan työkaluja varten, mutta myöhemmin väliseinä purettiin ja kappeli sai nykyisen muotonsa.

Kappelissa on paljon vanhasta kirkosta peräisin olevia esineitä, kuten rippikello jonka on luvialainen Mikael Rostedt valanut ja lahjoittanut kirkolle. Kappelin katosta riippuu kirkkolaiva, jonka on niin ikään luvialainen, Anders Artig tehnyt. Lahjoittajina on toiminut joukko korpraaleja, sotilaita ja reserviläisiä.

Saarnastuoli on peräisin edellisestä kirkosta.

Pysäköinti Pysäköinti