Irjanteen kirkko

Satakunnan vanhin puukirkko

Irjanteen kirkko

Kaukomäentie 2, 27110 Eurajoki

Irjanteen kirkon paikalla on pitkät hartausperinteet, ensimmäinen rukoushuone on ollut siellä jo 1200-luvulla. Nykyisen kirkon rakennustyöt alkoivat toukokuussa 1731 ja jo saman vuoden joulukuussa päästiin uudessa kirkossa viettämään ensimmäistä jumalanpalvelusta. Irjanteen kirkko on Satakunnan vanhin puukirkko.

Uusi kellotapuli rakennettiin 1758, koska edellinen oli jo pahoin rappeutunut. Kirkkoa korjattiin 1788, mutta sen jälkeen kului monta vuosikymmentä ilman restaurointia. 1830-luvulla kirkko joutui purku-uhan alle. Niin tuomiokapituli, alueen rovasti, kirkkoherra ja Vuojoen isäntäkin olivat kirkon purkamisen kannalla. Heidän mukaansa viisainta olisi ollut huutokaupata rakennukset ja perustaa katovuosien varalle rahasto. Taipumattomat kyläläiset halusivat kuitenkin säästää kirkon, ja lopulta heidän voimakas tahtonsa voitti.

Irjanteen opastettu tiekirkko avoinna 28.6.-14.8.2022, ti, ke, to, pe, su klo 12-18.

Kirkot Archive - Tiekirkot

Irjanteen kirkko sijaitsee Eurajoen keskustasta n. 6 km:n päässä. Käytössä kesällä tiekirkkona ja vihkikirkkona. Kirkkoon mahtuu n. 100 henkeä.