Häät

"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus"

(1. Kor. 13:13)

Onnea ja iloa sekä Jumalan siunausta yhteiselle elämälle, kun haluatte sanoa  - Tahdon!

Avioliitto voidaan solmia joko kirkollisesti tai siviiliviranomaisen edessä. Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä pyydetään liitolle Jumalan siunausta. Se on samalla pyhä toimitus ja oikeudellinen tapahtuma.

Vihkiminen toimitetaan usein kirkossa tai muussa sopivassa paikassa. Kirkon ja hääpaikan varauksissa kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä, varsinkin jos suunnittelee häitä kesäaikaan.

Kirkollinen vihkiminen voidaan järjestää yksinkertaisestikin, jolloin paikalla on vihkiparin lisäksi pappi ja kaksi todistajaa.

Eurajoen seurakunnan jäsenille vihkiminen ja muu sen tavanomaiseen järjestelyyn kuuluva on maksutonta. Kirkko on koristeltu jumalanpalvelusasuun, mutta vihkipari voi tuoda kirkkoon lisäkoristelun. Siitä on hyvä sopia suntion kanssa.

Muista erikoisjärjestelyistä, kuten bestmannin, kaason tai morsiustyttöjen ja -poikien osuudesta vihkitilaisuudessa voi keskustella vihkijän kanssa etukäteen.

Vihkikaava

Alkumusiikki
Johdanto
Psalmi
Rukous
Raamatunluku
Puhe
Kysymykset
Sormusrukous
Sormuslupaukset (vapaaehtoinen)
Avioliiton vahvistaminen ja aviopuolisoiden siunaaminen
Virsi
Yhteinen esirukous
Isä meidän -rukous
Siunaus
Lähettäminen
Päätösmusiikki

Kirkossa morsiamen suku ja ystävät istuvat takaa katsoen vasemmalla puolella, sulhasen oikealla.

Kun haluat järjestää häät eli avioliittoon vihkimisen tai siviiliviranomaisen edessä solmitun avioliiton siunaamisen Eurajoen seurakunnassa, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon

Avioliiton esteiden tutkintaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Häiden jälkeen

Kirkkoherranvirasto huolehtii avioliiton ja mahdollisen nimenmuutoksen rekisteröinnin  väestörekisterijärjestelmään. Uusi kelakortti tulee postissa automaattisesti nimeään vaihtaneelle. Suomessa ei ole virallista vihkitodistusta, sillä tieto vihkimisestä ja mahdollisesta sukunimenmuutoksesta kulkeutuu viranomaisille väestörekisterijärjestelmän kautta. Nimenmuutoksen voi tarvittaessa todistaa virkatodistuksella, jonka voi tilata tästä linkistä Linkki avautuu uudessa välilehdessätai kirkkoherranvirastosta.

Häiden suunnittelijan muistilista

1. Pohtikaa sopiva vihkipäivä ja vihkipaikka. Eurajoen seurakunnan kirkkoihin voit tutustua täällä.
  2. Miettikää, haluatteko julkiset kuulutukset. Eli haluatteko, että tulevasta vihkimisestä ilmoitetaan sovitussa jumalanpalveluksessa ennen vihkimistä. Tämä ilmoitus on ns. perinteiset kuulutukset. Keskeistä on se, että seurakunta voi rukoilla avioliittonne puolesta. Kuulutukset eivät ole pakolliset.
  3. Varatkaa pappi (sekä tarvittaessa myös kirkko ja kanttori) kirkkoherranvirastosta Sopikaa samassa yhteydessä kuulutuksista.
  4. Huolehtikaa avioliiton esteiden tutkinnasta niin, että esteiden tutkinta on voimassa vihkipäivänä. Esteiden tutkinta kestää viikon ja on voimassa 4 kk. Esteiden tutkintapyynnön voi tehdä helposti täällä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Voitte myös tulla kirkkoherranvirastoon tekemään esteiden tutkintapyynnön.
  5. Pappi ottaa yhteyttä ja sopii ajan keskustelulle ja vihkiharjoitukselle. Yleensä nämä tapahtuvat samassa tapaamisessa, joka järjestetään vihkikirkkoon.
  6. Ottakaa hyvissä ajoin yhteyttä kanttoriin sopiaksenne vihkitilaisuuden musiikista. Varsinkin, jos teillä on erityisiä musiikkitoiveita tai mietitte, sopiiko toivomanne kappale esitettäväksi kirkossa. Vinkkejä häämusiikkivaihtoehdoista löydätte mm. täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. (Kol. 3:12-14)

Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä... Raamatun jakeita rakkaudesta

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa