jumalanpalvelus vanhassa puukirkossa. ihmisiä penkeissä kuvattuna takaapäin, alttarilla pappi

Jumalanpalvelukset

Messu on seurakunnan yhteinen juhla, jota vietetään Eurajoen ja Luvian kirkoissa sunnuntaisin yleensä kello 10 (seuraa tapahtumista poikkeavia aikoja). Jumalapalveluksiin kokoonnutaan muutenkin pyhäpäivinä, yhteisinä juhlan hetkinä ja kansallisina juhlapäivinä. Sunnuntain jumalanpalveluksessa rukoillaan kastettujen ja avioliittoon aikovien puolesta ja kuolleiden seurakuntalaisten muistoksi sytytetään kynttilä.

Jumalanpalvelukseen voit tulla levähtämään, saamaan uutta voimaa, osallistumaan yhdessä muiden kanssa. Voit myös osallistua jumalanpalveluksen toimittamiseen vapaaehtoisena vastuunkantajana. Lue lisää.

Eurajoen seurakunnassa vaalitaan teemapyhäkäytäntöä. Mikäli järjestösi tai yhdistyksesi haluaa oman teemapyhän (esim. juhlavuonna) siitä kannattaa olla yhteydessä suoraan kirkkoherraan.

Pyhäinpäivänä kynttiläkirkossa muistetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen kuolleita oman seurakunnan jäseniä sytyttämällä heille kynttilä. Voit myös muistaa muualle haudattua läheistäsi viemällä kynttilän seurakunnan hautausmaiden muualle haudattujen vainajien muistomerkeille.

Lapset ovat tervetulleita kaikkiin jumalanpalveluksiin. Erityisesti lapsiperheille suunnatuista kirkkohetkistä voit lukea lisää täältä.

Tuomasmessu

Lepää ja löydä voimaa. Tuomasmessusta löytyy paikka juuri Sinulle.

Tuomasmessussa käyvät ihan tavalliset ihmiset, jotka pohtivat riittämistään  ja jaksamistaan. Messuun voi siis tulla ihan sellaisena kuin on. Surut ja ilot voi halutessaan jakaa rukouksessa. Lauluun voi liittyä tai vain kuunnella. Messu päättyy yhteiseen ehtoolliseen, johon osallistuminen on vapaaehtoista.

Tuomasmessu on avaran hengellisyyden luterilainen messu, jossa yhdistyvät arkiseen elämään liittyvät kysymykset ja rukoukset, vanhan kirkon traditio sekä mukaansatempaavat laulut ja virret.

Ensimmäinen Tuomasmessu vietettiin Helsingissä huhtikuussa 1988. Sen jälkeen se levisi nopeasti Helsingistä ympäri maailmaa. Tuomasmessun liturgiassa yhdistyvät moderni spiritualiteetti ja vanhan kirkon rakenne, rikas musiikkielämä ja vapaaehtoisten maallikoiden tärkeä rooli. Lisätietoa vapaaehtoisena toimimisesta löydät täältä.

Ikkuna Jumalan todellisuuteen - Minuuttihartaus