Rippikoululaisen seurakuntaan tutustumisvihko

Rippikoululaiset saavat seurakuntaan tutustumisvihkon, jota täytetään rippikoulun aikana. Vihkon merkintöjä kerätessä rippikoululainen pääsee tutustumaan seurakunnan toimintaan, painottuen nuorille suunnattuihin tilaisuuksiin.

Vihon tilaisuudet 2-6 voi käydä missä vain luterilaisessa seurakunnassa, muut suoritetaan oman rippikouluryhmän kanssa.

Yhdestä tilaisuudesta voi saada vain yhden merkinnän.
Merkintöjä ei voi suorittaa etänä vaan ainoastaan osallistumalla tapahtumiin paikan päällä.

Jokaisen tulee osallistua vihkoon merkittyihin tilaisuuksiin. Jos teillä on jokin erittäin tärkeä poissaolon syy, ilmoittakaa siitä ajoissa oman leirin työntekijälle tai Idalle! Yhteisiä päiviä on mahdollista tarvittaessa korvata toisen rippikouluryhmän päivässä, mutta siitä on oltava tieto etukäteen.

Muista ottaa yhteisiin tilaisuuksiin oma vihkosi sekä kynä mukaan. Saat allekirjoituksen vihkoosi, kun olet täyttänyt ajatuksiasi jokaiseen kysymykseen.

Tutustumisvihkon 2023-2024 sisältö:

(muutokset vielä mahdollisia!)

1. Kirkkoilta

Jokaiselle rippikouluryhmälle on oma kirkkoilta loka-marraskuussa 2023. Kirkkoillassa tutustutaan jumalanpalvelukseen ja ehtoolliseen. Kaikki illat ovat klo 17-20.

Syksyn kirkkoillat ovat:

• 12.10. Viron riparin kirkkoilta Luvian kirkossa
  • 18.10. Luovariparin kirkkoilta Eurajoen kirkossa
  • 1.11. Luontoriparin kirkkoilta Eurajoen kirkossa
  • 9.11. Talviriparin kirkkoilta Luvian kirkossa
  • 15.11. Pääsiäisriparin kirkkoilta Eurajoen kirkossa
  • 8.11. Iltariparin kirkkoilta Eurajoen kirkossa

2. Jumalanpalvelus

Jumalanpalvelus on lähes aina molemmissa kirkossamme sunnuntaina klo 10. Toisinaan on muihin aikoihin erityisjumalanpalveluksia, esim. Tuomasmessuja. Jumalanpalvelukset ovat seurakunnan yhteistä toimintaa, johon kaiken ikäiset ovat tervetulleita.
Merkinnän vihkoon saa jumalanpalveluksen jälkeen sakastista.

3. Joulunajan TAI pääsiäisenajan tilaisuus

Joulu ja pääsiäinen ovat kristittyjen suurimmat juhlat, ja niiden vuoksi seurakunnassa on paljon tilaisuuksia. Merkinnän saa mistä vain seurakunnan tilaisuudesta, joka osuu joulun (ensimmäisestä adventista tapaninpäivään 26.12.) tai pääsiäisen (palmusunnuntaista toiseen pääsiäispäivään) ajalle.

4. Valinnainen seurakunnan tilaisuus

Tämän merkinnän saa mistä vain seurakunnan tilaisuudesta. Merkinnän saa esimerkiksi nuortenillasta, mutta halutessaan voi käydä tutustumassa vaikkapa rukouspiiriin, raamattupiiriin, tai kirkkokuoron harjoituksiin. Konsertti, Kauneimmat joululaulut, vihkiminen, hautaan siunaaminen tai kastetilaisuus sopivat myös tähän kohtaan.

5. ja 6. Nuortenilta

Nuortenillat ovat keskiviikkoisin Eurajoella ja torstaisin Luvialla klo 18–21. Rippikoululaiset osallistuvat koko nuorteniltaan. (huom. poikkeukset eli kirkkoillat!!)

Keskiviikon nuortenillat pidetään Tapulin nuorisotilassa.  Nuorteniltoihin kulku on Arvelantien puoleisen, leikkikentän vieressä olevan oven kautta:
 -> Kun Tapulin parkkipaikka on takanasi ja Tapuli edessäsi, jatka oikean nurkan taakse, ja löydät oikean oven.

Torstain nuortenillat ovat Luvian Vanhassa Kanttorilassa (Keltainen rakennus)

7. Nuorten konsertti

Seurakunta järjestää gospel-konsertin nuorille torstaina 8.2.2024 Luvian yhtenäiskoululla.
Gospel on musiikkia, jolla on hengellinen sanoma. Gospelartisteja löytyy joka musiikkigenrestä.

8. Nuortenmessu

Kevään nuortenmessut ovat:

• Ke 17.1. klo 18 Eurajoen kirkossa (Talviripari ja Pääsiäisripari)
  • To 7.3. klo 18 Luvian kirkossa (Luovaripari ja Viron ripari)
  • To 4.4. klo 18 Eurajoen kirkossa (Iltaripari)
  • To 16.5. klo 18 Luvian kirkossa (Luontoripari ja muualla käyvät)

Jokainen osallistuu nuortenmessuun oman ryhmän kanssa. Nuortenmessussa jokainen saa halutessaan osallistua ehtoolliselle.

9. Lähimmäisenpäivä

La 2.12.2023 klo 10-14 seurakuntakeskus Tapulissa

La 2.3.2024 klo 10-14 Luvian seurakuntakeskuksessa

La 9.3.2024 klo 10-14 seurakuntakeskus Tapulissa

Pe 15.3. (illalla) seurakuntakeskus Tapulissa

Lähimmäisenpäivässä opimme, mitä tarkoittavat diakonia ja lähetystyö. Saatamme olla myös ulkona, joten ota mukaan sään mukainen vaatetus! Seurakunta tarjoaa lounaan.

10. Starttipäivä

Jokaisella rippileiriryhmällä on oma starttipäivä Luodolla. (Viron riparilla Luvialla)
Päivät ovat klo 9-15.

Starttipäivien päivämäärät:

• Viron ripari 13.11.2023
  • Talviripari: 3.02.2024
  • Pääsiäisripari: 16.-17.3.2024
  • Luontoripari: 5.5.2024
  • Luovaripari 11.5.2024

Muuallakäyville ei ole starttipäivää vaan nuortenilta.

Starttipäivässä tutustumme muun muassa leirikeskukseen ja leirin sääntöihin sekä Raamattuun. Seurakunta tarjoaa lounaan.

Leirin vanhempainillan järjestämme Luodolla Starttipäivän lopuksi. Vanhempainillassa käydään läpi leirin sääntöjä ja käytäntöjä, jonka jälkeen on mahdollisuus tutustua leirikeskuksen tiloihin. Lähetämme tästä tietoa koteihin lähempänä tilaisuutta.

Park 7 -gospelbändi keikalla. 3 miestä laulaa ja soittaa
Park 7 keikalla Tapulissa
Diplomityö, jossa pahville on kirjoitettu ehtoollisen merkityksestä
Diplomityö ehtoollisesta