Seurakunnan ja koulujen yhteistyö

Eurajoen seurakunta tekee mielellään yhteistyötä paikallisten
koulujen kanssa. Yhteistyöhön kuuluu mm. lukuvuoden aloitus-
ja päätöskirkot sekä joulukirkko ja kuukausittaiset aamunavaukset.
Tarjoamme myös oppituntikokonaisuuksia koulujen toiveiden
mukaan sekä silloin tällöin koulukonsertteja ym. erityistapahtumia.

Kirkkoon tutustumisia, oppituntikokonaisuuksia, aamunavauksia sekä erityistilaisuuksia koskien voitte olla yhteydessä nuorisotyönohjaaja Teemu Voutilaiseen

Koulujen aloitus- päätös- ja  joulukirkot sekä muut hartaushetket
ja jumalanpalvelukset varataan kirkkoherranvirastoista.

Nuorimmat koululaiset ovat tervetulleita myös lasten aamukirkkoihin. Tietoa aamukirkoista löytyy täältä.

Mitä tarjoamme?

Minun seurakuntani - vierailu

Tutustutaan seurakuntakeskukseen ja pohditaan yhdessä, millainen on meidän seurakunta ja mikä on minun paikkani seurakunnassa. Tunti sopii erityisesti esikoululaisille.

Lähikirkko - vierailu

Eurajoen kulttuurikasvatussuunnitelman mukaisesti tarjoamme kaikille 1-luokkalaisille mahdollisuutta tulla tutustumaan lähikirkkoon. Kirkossa tutustutaan kirkkorakennuksen lisäksi erilaisiin ammatteihin ja työtehtäviin kirkossa ja seurakunnassa. Myös seurakuntaan kuulumattomat lapset sekä muutkin kuin ekaluokkalaiset ovat lämpimästi tervetulleita tutustumaan kirkkoon.

Virret tutuiksi – musiikkitunti

Seurakunnan kanttorit tulevat mielellään musiikintunnille laulattamaan lapsia ja tekemään virsikirjaa tutuksi. Tunti sopii erityisesti luokalle, jonka oppilaat ovat juuri saaneet omat virsikirjat.

Pyhän äärellä – uskonnontunti

Pohdimme yhdessä, mikä on pyhää. Miten eroavat toisistaan arki ja pyhä ja mitä ovat kristinuskon pyhät kirjat. Tunti voidaan toteuttaa koululla tai seurakuntakeskuksessa. Seurakuntakeskus Tapulissa on mahdollisuus lisäksi tutustua wanhoihin pyhiin kirjoihin aina 1400-luvulta alkaen. Tunti sopii erityisesti 3-luokkalaisille.

• Haluamme tarjota kouluille erityisosaamistamme kristinuskon asiantuntijoina.
  • Otamme mielellämme koulujen toiveet huomioon ja oppituntikokonaisuuksia voidaan räätälöidä kullekin koululle ja luokalle sopiviksi.
  • Voimme toteuttaa erilaisia oppitunteja lisäksi muista kristinuskon aiheista sekä huomioida myös kirkkoon kuulumattomat lapset.
  • Osa kokonaisuuksista voidaan toteuttaa myös Luodon leirikeskuksessa.

Kaste – uskonnontunti

Tutustutaan Jeesuksen kaste- ja lähetyskäskyyn sekä kastejuhlaan nykypäivän Suomessa. Tunti voidaan toteuttaa koululla tai seurakunnassa. Tunti sopii erityisesti 4-luokkalaisille.

Lähtystyö – uskonnontunti

Tutustutaan Jeesuksen lähetyskäskyyn. Pohditaan, mitkä asiat myötävaikuttivat kristinuskon leviämiseen maailmanlaajuiseksi uskonnoksi. Teoria muuttuu käytännöksi, kun jutellaan lähetystyöntekijän tai lähetyssihteerin kanssa lähetystyöstä. Tunti voidaan toteuttaa koululla tai seurakunnassa. Tunti sopii erityisesti 5-luokkalaisille.

Elämä päättyy – uskonnontunti

Mitä tapahtuu kun ihminen kuolee? Mikä on Taivas? Mikä on iankaikkisuus? Pohditaan elämän vaikeita kysymyksiä ja tutustutaan hautajaisten kulkuun. Tunti toteutetaan hautausmaalla ja kirkossa/kappelissa. Tunti sopii erityisesti 6-luokkalaisille.

Kristinusko ja muut uskonnot – uskonnontunti

Mitä on lähetystyö? Miltä uskonto näyttää muualla maailmassa? Mikä on kristinuskon suhde muihin uskontoihin? Näitä kysymyksiä pohditaan yhdessä lähetystyöntekijän tai lähetyssihteerin kanssa. Tunti toteutetaan koululla. Tunti sopii erityisesti 7-luokkalaisille ja sitä vanhemmille.

vs. Nuorisotyönohjaaja
Kukkapolku 2
27100 Eurajoki

Yleensä vapailla la & su