Kysymyksiä ja vastauksia

Rippikoulun aloituskyselyyn pääset tästä

Siis mikä ripari? Onks niitä vielä?
Riparin, eli rippikoulun, käyminen on vapaaehtoista. Riparille kutsutaan kaikki seuraavana vuonna 15 vuotta täyttävät seurakunnan jäsenet. Rippikoulu on mukavaa aikaa, ja sen käymisestä on myös hyötyä.

Miksi rippikouluun mennään?
Rippikoulussa on kivaa :) Lisäksi rippikoulu ja konfirmaatio antavat oikeuden kummiuteen ja kirkkohäihin. Niiden jälkeen saa myös osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, sekä äänestää kirkollisvaaleissa 16-vuotiaana. Rippikoulussa on aikaa pohtia uskoon ja muutenkin elämään liittyviä kysymyksiä.

Saako riparilla syödä karkkia?
Saa! Leirillä on myös kioski, jossa myydään herkkuja, jos tarvetta lisäsokerille on.

Kerätäänkö kännykät pois leirillä?
Kännykät kerätään pois yöksi, jotta jokainen saa unirauhan. Puhelimet voidaan kerätä joissakin yhteisissä hetkissä pois, jos niitä ei tarvita, tai jos ne häiritsevät.

Mitä leirille ei saa ottaa mukaan?
Päihteitä tai energiajuomia. Mitään sellaista, joka voi vahingoittaa itseä tai muita. Tabletit, läppärit jne. eivät myöskään kuulu leirille.

Mitä leirille kannattaa ottaa mukaan?
Lakanat, peseytymisvälineet, omat hygieniatarvikkeet, vaatteita aivan joka säähän varautuen, mahdolliset omat lääkkeet. Mukaan voi ottaa myös vaikkapa pelejä, tai muuta yhteistä tekemistä.

Mitä jos yöllä ei tule uni?
Auloissa on yövalvoja, jolle asiasta voi kertoa. Jos uni ei kerta kaikkiaan tule, on yöt mahdollista käydä nukkumassa kotona. Seuraavana päivänä ulkoilussa ja uidessa voi toki koettaa riehua vielä vähän enemmän, jos niin olisi väsyneempi, ja uni tulisi paremmin.

Saako kaveri tulla käymään leirillä?
Ei. Leiri on aina juuri sen porukan yhteinen kokemus. Kaverit odottavat kyllä leirin ajan, ja kuuntelevat sen jälkeen sun leirikertomuksia.

Onko pakko uida?
Ei ole. Lähes joka päivä on mahdollisuus saunoa ja uida, mutta se ei ole pakollista. Pesulla on kuitenkin hyvä käydä.

Onko loppukoe vaikea?
Ei, jos riparilla on ollut hereillä ja kuunnellut. Riparikokeita on erilaisia, ja ennen leiriä sovitaan, millainen oman leirin koe on. Keskusteluissa kannattaa olla mukana, ja kysellä asioita, jotka itseä mietityttävät.

Mitä jos ei pääse riparista läpi?
Pidetään yhdessä huoli, että pääset. Ulkoläksyjä kannattaa treenata jo hyvissä ajoin ennen leiriä. Ennakkojutuissa on tärkeä käydä, ja jos et pääse niistä johonkin, selvitä työntekijän kanssa, mitä voit tehdä. Leirin sääntöjä tulee noudattaa, jottei riparisi lopu kesken.

Mitä jos sairastuu leirillä?
Jos sairastut, lähdet kotiin parantumaan. Kukaan ei voi olla sairaana leirillä, jotteivät kaikki sairastu. Kun olet terve, voit palata leirille. Sairauden vuoksi väliin jääneitä asioita ja teemoja voidaan opiskella myöhemmin leirillä, tai leirin jälkeen ennen konfirmaatiota.

Mitä ne isoset tekee?
Ne on kuin isosiskoja ja -veljiä leireillä. Heillä on oma ripari takana, joten he osaavat kertoa riparista ja neuvoa. Isoset ovat myös ikään kuin opettajia omalle pienryhmälleen. Isoset ovat mukana tekemässä leiristä hyvän ja hauskan jokaiselle.

Miten pääsee isoseksi?
Tulemalla oman riparin jälkeen isosokoulutukseen. Isoskoulutuksessa opetellaan isosen taitoja. Se kestää kaksi vuotta, mutta jo ekan vuoden jälkeen on hyvä mahdollisuus päästä isoseksi. Isoskoulutuksesta on oma sivu, sieltä löytyy tärkeät tiedot.

Saako riparille tulla omalla mopolla?
Ei kannata. Ei sun viikon tavarat mahdu mopon kyytiin. Jos kyyti leirille on vaikea järjestää, kannattaa kysellä kimppakyytejä, koska yhteen autoon mahtuu monta riparilaista. Leirin vakuutus ei myöskään kata matkaa leirille, joten senkin vuoksi aikuisen kyyti on parempi vaihtoehto.

Koska syödään?
Aamulla, päivällä, iltapäivällä, alkuillasta ja illalla - siis melkein koko ajan. Leirillä syödään viisi ateriaa päivässä. Ruoka tulee LounasPadasta, Eurajoen keskustasta.

Pääsenkö kaverin kanssa samalle leirille?
Riparille ilmoittautuessa saa merkitä kaverikoodin avulla pari kaveria, joiden kanssa haluaisi samalle leirille. Niiden toteutumisesta yritetään pitää huolta.

Mitä jos en kuulu kirkkoon, voinko silti käydä riparin?
Voit! Vanhemmat voivat soittaa seurakuntaan, ja ilmoittautumiskirje lähetetään kotiin. Riparin voi käydä jokainen, mutta vain kirkkoon kuuluvat konfirmoidaan. Jos haluat, sinut voidaan kastaa rippikoulun aikana.

Voinko käydä riparin myöhemmin?
Voit! Riparille voi hyvin tulla vuoden omaa ikäluokkaa myöhemmin. Rippikoulun voi käydä myös vanhempana, yksityisrippikouluna. Jos tulet rippikouluun vasta seuraavana vuonna, merkitse se ilmoittautumislomakkeeseen, ja palauta se seurakuntaan.

Liittyyks tää jotenki siihen Jeesukseen vaimikäsenytoli?
Jeesus ja sinä ootte rippikoulun tärkeimmät tyypit :)

Onks pakko?
Ei oo pakko, mutta kannattaa!

Onko leirillä kivaa?
On :) Ja vielä varmemmin on, jos päätät niin itse. Leirikokemuksia kannattaa kysellä vanhemmilta tutuilta, joiden ripari on jo takana. Leiri on viikko meren rannalla, kivan porukan kanssa, ja maailman parhaan sanoman parissa.

Entä jos en saa kaikkia merkintöjä vihkoon ajoissa? Entä jos jokin päivä jää välistä?
Ota yhteyttä työntekijöihin. Tehtäviä ja tilaisuuksia voi korvata, kunhan niistä kysyy ajoissa.

Saako rippikoulun ennakkovihon merkintöjä muualta kuin Eurajoen seurakunnan tilaisuuksista?
Saa! Etenkin kohdat 1-3 voi käydä muissakin luterilaisissa seurakunnissa. Jos sinun on vaikea päästä Tapulin tai Luvian nuorteniltoihin, voi nekin käydä muussa luterilaisessa seurakunnassa.

Kauanko konfirmaatio kestää?
Konfrimaatiomessu kestää noin puolitoista tuntia.

Ovatko kummit siunaamassa konfirmaatiossa?
On mukava, jos kummi, tai joku muu läheinen on siunaamassa sinua. Kummien ei tarvitse tulla kirkkoon aiemmin, heille annetaan ohjeet jumalanpalveluksen aikana.

Kirkko, joka on koottu eri ihmisten koristelemista kangaspaloista.