Apua ja tukea

“Minun oli nälkä ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa ja te tulitte minun luokseni.”
(Matt.25:35-36)

Kaipaatko elämääsi apua tai tukea?

Me diakoniatyöntekijät olemme juuri Sinua varten! Olipa mieltäsi painava asia millainen tahansa, älä arkaile, vaan ota rohkeasti yhteyttä. Voit sopia ja varata ajan, niin voimme tavata Sinut joko toimistolla tai kotonasi.

Vastaanotto- ja kotikäyntityö on tarkoitettu vaikeissa elämäntilanteissa olevien ihmisten auttamiseksi. Jos sinua on kohdannut esim. suru, työttömyys, taloudelliset vaikeudet, sairaus, yksinäisyys tai muu kriisi ja kaipaat kuuntelijaa, keskustelijaa, taloudellista tai sielunhoidollista apua, ota rohkeasti yhteyttä diakoniatyöntekijään.

Eurajoen seurakunnassa taloudellisesta avustamisesta vastaavat vain diakoniatyöntekijät. Taloudellisia avustuksia ei myönnetä diakoniatyöntekijöiden poissa ollessa. Lisätietoa avustuskäytänteistä Diakoniatyön avustuskäytännöt

Diakoniatyöntekijöiden vastaanotto- ja kotikäyntityö tapahtuvat ajanvarauksella. Puhelinpäivystysaika on arkisin klo 9-16 välisenä aikana puh. 044-3650051 Eurajoki ja puh. 044-4916416 Luvia. Diakoniapäivystys Eurajoen Tapulilla maanantaisin klo 9.30-11.30 Luvialla vanhassa kanttorilassa torstaisin klo 9.30-11.30 Voit jättää myös viestin ja yhteystietosi tekstiviestillä, puhelinvastaajaan tai sähköpostilla. Otamme yhteyttä Sinuun viestin saatuamme!

Tiedoksi. Eurajoen ja Luvian alueen sosiaaliohjaaja Jussi Suominen puh. 044 4312743, puhelinaika arkisin klo 9-10. Satakunnan hyvinvointialueen sosiaalipäivystys puh. 02-623 4380.

Sielunhoidolliset keskustelut

Jos kaipaat sielunhoidollista keskustelua, voit diakoniatyöntekijöiden lisäksi olla yhteydessä myös seurakuntamme pappeihin. Papit ja diakoniatyöntekijät vastaavat Eurajoen terveyskeskuksen vuodeosaston sekä vanhain- ja palvelukotien sielunhoidosta. Kaikkia seurakunnan työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus ja keskustelut ovat aina luottamuksellisia. Seurakunnan työntekijät ovat seurakuntalaisia varten, palvelut ovat ilmaisia ja kaikkien seurakuntalaisten käytettävissä.

Apua elämän kriisitilanteisiin tarjoavat myös Palveleva puhelin ja Palveleva nettiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, sekä perheasiainneuvottelukeskus Porissa Linkki avautuu uudessa välilehdessäja RaumallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, Kriisikeskus Ankkurpaikk´Linkki avautuu uudessa välilehdessäPsykiatria - Satakunnanhyvinvointialue

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

Diakonia

Diakonia on kristillisestä uskosta ja rakkaudesta lähtevää auttamistyötä. Diakonia on yksi seurakunnan perustehtävistä, josta säädetään kirkkolaissa ja kirkkojärjestyksessä. Jokaisessa seurakunnassa tulee olla diakonissan tai diakonin virka.

Eurajoen seurakunnassa toimii kaksi diakoniatyöntekijää.

Diakoniatyön kantavana toiminta-ajatuksena on henkisen, hengellisen ja taloudellisen tuen antaminen avuntarpeessa oleville. Toisin sanoen diakoniatyön tehtävänä on huolehtia siitä, että evankeliumin sanoma toteutuu seurakunnassa lähimmäisenrakkautena sanoin ja teoin.

Toimintamuotoja ovat muun muassa vastaanottotyö, kotikäynnit, syntymäpäiväkäynnit, ryhmät ja vapaaehtoistyö.

Ikoni, pyhä diakonissa Foibe